Pappa Mathz.

Efter att ha sett Prankmonkey jämföra simhopperskan Anna Lindbergs namnval till sin son/dotter med "En förnuftets absoluta mollbergare" kan jag inte låta bli att jämföra Annas pappa Mathzs liv med ett kraftigt magplask. Ett sådant som gör huden illröd och öm i flera dagar.

Mathz. Bara stavningen av förnamnet säger allt jag egentligen vill säga.

Eftersom jag växt upp i samma håla som familjen Knape/Lindberg kommer från har jag faktiskt träffat alla i familjen utom simhopperskan. Brodern var i 18-års åldern ett praktmöp som gärna bråkade på krogen. Bäst i världen var han i alla fall. Tant Knape själv var vida känd som den gymnastiklärare man absolut inte ville ha. Ett riktigt plågopaket av den ryska typen med noll känsla för pedagogik eller metodik. Slit som ett djur, och sedan hotar jag med att spöa skiten ur dig om du inte orkar lite till-typen. Sade ryktet. Mysigt.

Den riktiga vinnaren i familjen är Pappa Mathz. I alla fall om han får säga det själv. Om han inte får det så säger han det ändå, han är liksom den typen. Detta trots att han var en, vad jag förstår, medelmåttig simhoppare som därefter försörjt sig på att hoppa runt som rektor på olika skolor mest varje år. Söker man på hans namn inser man att det inte varit särskilt få anmärkningar från skolinspektionen på de skolorna heller. En lycksökare med dina barns utbildning som insats? Mysigt.

Min rendevouz med Mathz skedde alldeles i början av hans ihåliga rektorskarriär när den nedläggningshotade högstadieskola som jag gick på enrollerade hans tjänster. Mathz dyker upp som den nye rektorn iförd en stetson-hatt som han plockat upp i amerikat. Den omotiverade vinnarattityden lyste genom outfiten. Jag minns inte säkert, men kan nästan lova att han vid speciella tillfällen hade skinnväst. Givet att detta var ett tag sedan så är det kanske inte lika illa som nu, men mina vänner: skinnväst...

Undertecknad fick hur som helst en ganska kraftig utskällning av hatten och den eventuella västen när jag ville låna telefonen för att boka av tandläkaren. Mathz tyckte minsann att det var helt idiotiskt att en fråga en receptionstant om något dylikt. Att mobilen knappt var uppfunnen på den tiden hörde inte till saken. Det fanns minsann en kafeteria där man kunde låna telefonen. Minsann. Den öppnade strax efter att min tandläkartid började.

Jag har aldrig under hela min skolgång varit så övertygad om att en lärare/personal höll på att arbeta upp en ilska så stor att smockan hängde i luften. Jag tror att det kan ha haft att göra med att han tog sig själv på enormt stort allvar och att en 15-årig version av mig inte kunde låta bli att skratta åt en vuxen karl i cowboyhatt som gjorde just det. Som om jag som 30-åring hade kunnat låta bli att skratta åt honom. Jag är fortfarande besviken på att han inte nitade mig. Då hade man kanske kunnat bespara en massa gymnasieelever ödet att ha dåren som rektor.

Där har ni det. Svedalas motsvarighet till familjen Manson. Om ni ser dem närma sig, spring. Fort.

Jag har hört att Knape är snabb och vältränad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0