UKK

Kasta om bokstäverna ovan och ni får vad många uppsalabor tycker om Uppsala Konsert & Kongress. UKK är alltså kommunens nya skrytbygge. I lärostaden är lärartätheten lägst i landet, landstinget går på knäna och politikerna prioriterar alltså ett finkulturellt bygge som på så många sätt är ett misslyckande. För det första skulle det bära sig själv. Hittills har man skjutit till sisådär 20 miljoner om året. Det går inte ihop. Låt oss analysera.

Vad krävs för att ett sådant bygge skall gå ihop? Intäkterna skall rimligen vara större än utgifterna.
Utgifter: Hyra, gager, personalkostnader. Typ.
Intäkter: Entréavgifter och hyra från kongresser.

Om nu utgifterna överstiger intäkterna bör man alltså se till att öka intäkterna vilket rimligen uppnås genom att folk faktiskt besöker skrytklossen och betalar entréavgifter. Lösning: Vi bokar in artister som säljer bra och drar fulla hus (därmed inte sagt att vi enbart skall ha Stefan & Krister).

Låt oss nu ta en liten titt på hur UKK själva tänkt uppnå ovanstående. Här finns konsertprogrammet. Lysande, eller hur? Brus (lokala förmågor), Bulgarian Voices, Nytolkad Karlfeldt, Champions of Rock och en liten trevlig workshop med Kee Marcello. För er som inte känner till Kee så hade han sin storhetstid på 80-talet med Europe. Det där drar garanterat rejält med folk.

Det mest publikfriande, och inte så finkulturella, de klarat av att gräva fram är en konsert med John Williams. Jag ser framför mig hur ansvarig bokare nästan får sparken när Williams dirigerar ledmotiven till Indiana Jones och Star Wars. Det är garanterat inte vad man ser med blida ögon på. Det är inte fiiiint nog.

Jag säger inte att man ska bli tokfolkliga, men efter att ha kollat igenom en hel del av programmet så har jag inte hittat en enda konsert jag själv skulle betala för att gå på. Jag är inte själv helt okritisk i mitt konsertgående så något borde väl det säga. Man har enbart lyckats locka lokala förmågor och mer eller mindre skit.

Jävligt konstigt att ni går back. Elitistiska puckon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0