Innovationer på toaletten.

Efter att ha läst dagen Rocky i DN slås jag av hur mitt toalettliv förändrats i och med nymodigheter som laptop och trådlöst bredbandsuppkoppling. Det är numera ytterst sällan jag sjunker ned på porslinstronen med en god bok i händerna för att - som Kellerman uttrycker det - klossa. Istället följer datorn med in och dagens bloggläsande hinns med.
Nackdelen med detta nya beteende är att klossandet - för att kunna uppskattas maximalt - måste ske på hemmafronten. Min kära hustru kanske kan stå ut med tanken att jag sitter på muggen med datorn vilandes mot mina nakna lår, stånkandes, men mina arbetskamrater och andra på jobbet skulle nog uppfatta det som en aning "fritänkande" att släpa med sig jobbdatorn in på toan. Kanske skulla man kunna hävda att jag är ytterst ambitiös och inte kan släppa jobbet ens när jag släpper en kabel?

Dessutom slås jag av hur mycket mitt läsande förändrats. Jag har tills nyligen varit en bokslukare. Jag läser fort (faktiskt snabbast av alla jag känner) och aningen slarvigt och stannar sällan upp för att fascineras av språket. Jag irriterar mig däremot när språket inte är bra och har bestämt mig för att sluta läsa böcker när så sker (har länge närt den där gamla tvångstanken kring att en påbörjad bok måste läsas ut).
Men ovanstående hör inte riktigt hit. Poängen är att jag i viss mån slutat läsa böcker för att istället sitta med datorn och läsa minitexter, typ bloggar. Jag gillar inte själv den utvecklingen men den har smugit sig på och jag registrerar det först nu. Möjligen är dessa texter ofta underhållande men i allmänhet syftar de inte till något mer än att fungera som dagbok/omvärldsbetraktelse för författaren. De ger egentligen inte mig särskilt mycket. Dags att stryka några bloggar ur listan och plocka fram ett par böcker ur läshögen.

Det är förunderligt hur många bra idéer och insikter som slår en när man klossar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0